bip logo 1

Realizacja projektu PEWNY START NA DOBRY POCZĄTEK

LOGOTYP

 

W ramach projektu unijnego "PEWNY START NA DOBRY POCZĄTEK"

odbywały się następujące zajęcia, miały miejsce następujące wydarzenia:

(aktualną dokumentację fotograficzną można obserwować na naszej stronie FB)

ROK SZKOLNY 2016/2017

punktor 1Dzieci uczestniczyły w spotkaniach z psem – Lusią, pod opieką Pani Anety Świątek.

punktor 1W ramach programu wspierającego kompetencje społeczno – emocjonalne nasze przedszkolaki skorzystały z zajęć prowadzonych przez psychologa.

punktor 1Dzieci ze wszystkich grup uczestniczyły w zajęciach z języka angielskiego (1 godzina miesięczne w każdej grupie).

punktor 1Odwiedziliśmy Przedszkole Miejskie nr 20 i uczestniczyliśmy tam w zajęciach gościnnych, prowadzonych w pięknym ogrodzie.

punktor 1W maju i czerwcu wszystkie grupy realizowały 24-godzinny blok pod nazwą „Podróże w nieznane – cały świat bliżej nas”. My poznawaliśmy Hiszpanię. 10 czerwca odbył się event podsumowujący ten blok. „Podróże” obejmowały w każdym przedszkolu inny kraj: Hiszpanię, Ukrainę, Włochy Wielką Brytanię i Czechy. Zaprosiliśmy uczestników (dzieci z 5 przedszkoli i ich rodziców) do naszego stoiska, w którym czekały zdjęcia prezentujące Hiszpanię, wspomnienia z zajęć, quiz z wiedzy o Hiszpanii oraz możliwość wykonania hiszpańskich wachlarzy. Na scenie zaprezentowaliśmy uczestnikom festynu: Pierwszą, krótką, śpiewaną lekcję hiszpańskiego - „Buenos Dias”. Hiszpański taniec. Wierszyk w języku hiszpańskim o ty, jak śpiewają i chcą śpiewać: kogut (El gallito), kura (La gallina) i kurczaki (Los pollitos). Na zakończenie zaprosimy wszystkich do tanecznej zabawy – bajlando

punktor 1W lipcu prowadziliśmy zajęcia gościnne dla przedszkoli uczstniczących w Projekcie. Były to spotkania zwiążane z edukacją regionalną pod nazwą "Warmia - dawniej i dziś". Wzięły w nich udział grupy z 4 przedszkoli, uczestniczących wraz z nami w projekcie. Koleżanki i kolegów zaprosiliśmy  do obejrzenia mini-muzeum regionalnego, urządzonego w jednej z sal. Zajęcia przygotowały i prowadziły nauczycielki z naszego przedszkola. Gości witały dzieci w strojach warmińskich. Po krótkiej opowieści o dawnej Warmii, zwiedzaniu, poznawaniu eksponatów - przychodził czas na rysowanie przedmiotów z wystawy, próby "prania" na tarze, ucierania maku w makutrze, łączenie w pary zdjęć przedmiotów starych i nowoczesnych, kolorowanie obrazków przedstawiających herb Olsztyna i warmińskie stroje ludowe. Wiele eksponatów wypożyczyła nam Pani Bożenka. Na co dzień gotuje nam pyszne obiady, ale okazało się, że jest także namiętną zbieraczką przedmiotów z dawnych lat. Dziękujemy, Pani Bożenko! Dziękujemy także Pani Dyrektor Wandzie Wawer z zaprzyjaźnionego Przedszkola Miejskiego nr 29, za wypożyczenie kilku eksponatów i warmińskich strojów.

 

ROK SZKOLNY 2017/2018

punktor 1Systematycznie raz w tygodniu grupka dzieci spotyka się z psychologiem na zajęciach "Jestem gotowy do szkoły" - w ten sposób realizujemy program wspierania kompetencji społeczno - emocjonalnych

punktor 1W czwartki, 3 razy w miesiącu, w każdej grupie odbywają się zajęcia z języka angielskiego

punktor 125 września i 24 października uczestniczyliśmy w kolejnych zajęciach gośinnych o tematyce przyrodzniczej w PM20

punktor 12, 3 i 4 października gościliśmy nasze koleżanki i kolegow z PM20, 24 i 38 na zajęciach gościnnych z zakresu edukacji regionalnej pt. "Na Warmii dawniej i dziś".

punktor 1 11, 18 października oraz 8 listopada nasze przedszkolaki odwiedziły PM38, gdzie wspaniale bawiliśmy sie na zajęciach muzycznych.

punktor 1W listopadzie (14, 16, 21 i 23) korzystaliśmy z zajęć na basenie. Dzieciaki bardzo lubią zabawy i harce w wodzie.

punktor 14, 5, 6, 7, 8, 11, 12, 15, 18, 18 i 20 grudnia gościliśmy u siebie dzieci z PM 15, 20, 24 i 38 prezentując im, w ramach zajęć "Na Warmii dawniej i dziś, warmińskie zwyczaje i obrzędy związane ze świętami Bożego Narodzenia. Tradycyjna warmińska wigilia nie była postna, ale mięsna; nie zwracano także uwagi na liczbę dań wigilijnych. Nie było zdobionej bombkami choinki, chaty zdobiły snopki zboża, ale podobnie jak obecnie, tak i kiedyś, na Warmii i Mazurach dzieci otrzymywały prezenty. Największym zaskoczeniem dla dzieci uczestniczących w zajęciach okazywał się fakt, że dawniej nie było Mikołaja takiego jak dziś! Na Mazurach prezenty rozdawał Nikolus, a na Warmii Szemel. Warto zaznaczyć, że była to kukła konia przybranego na biało – tak samo ubrani byli jego towarzysze. Biały szemel swoją konstrukcją przypominał nieco lajkonika krakowskiego. Był obwieszony dzwoneczkami, tańczył i podskakiwał przez ławy i stołki. Szemel miał łeb konia wykonany z drewna i obszyty skórą, a z tyłu kadłub osadzony na kiju. Jego orszak składał się z niedźwiedzia, bociana, kominiarza z drabiną, żebraczki, Żyda, szmaciarza, muzykantów i policjanta. Po wykonaniu przyśpiewek i otrzymaniu datków cały orszak z hałasem odchodził do następnej chaty. Na dawnej Warmii nie znano też pasterki. W miastach została ona wprowadzona w okresie I wojny światowej.

Z okresem Bożego Narodzenia i Nowego Roku związane było charakterystyczne pieczywo obrzędowe wypiekane z ciasta chlebowego w przededniu Nowego Roku, a także w przededniu Trzech Króli. Mowa o „byśkach” (zwanych też „stworzunkami”), i „nowych latkach” Powszechnie wierzono, że ich wypiekanie zapewni zdrowie domownikom, pomyślność w gospodarstwie  i powodzenie w nowym roku. To pozostałość dawnych zabiegów magicznych. Służyły one bowiem do wróżenia, miały przynosić ludziom pomyślność. Dawało się je zwierzętom, na których podobieństwo zostały wykonane, a resztę chowano, ponieważ nowolatki miały służyć w późniejszym czasie jako lekarstwo w razie chorób. Nowolatki wtykano również w korę drzew owocowych i do uli, co miało przynieść dobre zbiory i obfite miodobranie. W dzień Nowego Roku obwiązywano drzewa słomą, która wcześniej stała w domu i "karmiono" drzewa nowolatkiem, jednocześnie strasząc je siekierą i mówiąc np.: Ja ci daje nowolatko, a ty mi daj owoc za to. Poza tym nowolatki wkładano pod słomę roślin obwiązanych na zimę, co miało je chronić przed przemarznięciem. Nowolatki miały zatem zapewnić dobrobyt, pomyślność i zdrowy chów zwierząt. Nowolatki to małe kręgi z postacią wyobrażającą gospodarza, gospodynię lub pasterza, otoczonego figurkami ptactwa domowego. Byśki zaś przybierały postacie zwierząt domowych i hodowlanych. Były to więc m.in.: koniki, krówki, owieczki, kury, gęsi, ale również  zwierzęta leśne: jelonki, zające niedźwiadki. Niekiedy przybierały także kształt laleczek lub pierścieni. Na zakończenienaszych zajęć gościnnych wszystkie uczestniczące w nich dzieci lepiły ...byśki.

punktor 1Zapraszamy do obejrzenia krótkiego filmu z realizacji PROJEKTU UNIJNEGO: https://www.youtube.com/watch?v=7CkwVU-KoIE&t=1s